Öppet brev till Peje Emilsson, grundare och majoritetsägare av Kunskapsskolan

Hej Peje.

Jag läste din debattartikel i DN och har några funderingar. Du kanske inte känner till mig men jag har faktiskt jobbat ett antal år i din koncern, på Kunskapsgymnasiet i Kista och Globen. Eller så känner du kanske igen mitt namn – koncernledningen listade nämligen ut att det var jag som stod bakom sajten kunskapsluckan.se strax innan jag avslutade min anställning hos er. Jag säger det här med en gång så att du inte tror att jag hymlar om att jag är rejält kritisk till din skola.

Jag har även tidigare hört dig försvara friskolors rätt att vara vinstdrivande, men det som förbryllar mig är att argumenten du använder aldrig är ekonomiska. Du talar om pedagogiska idéer och modeller och om hur ingen skulle starta skola av ekonomiska skäl. Jag vill gärna tro att du har ett genuint intresse för att utbildning och värnar om den enskilda elevens bästa, men om det nu är så, varför har det betydelse att man reglerar möjligheten att betala ut vinst? Om nu ingen ändå startar eller driver en skola för pengarnas skull?

Jag ska säga vad jag tror det handlar om. Du och jag och alla skolledare inom den nya skolmarknaden vet att det bara är trams när friskoleägare talar sig varma för sin ”unika” modell och dess enastående pedagogiska effekter. Du säger att du startade Kunskapsskolan med den grundläggande idén att alla ska kunna utbildas i sin egen takt. Det låter väldigt bra, tills man förklarar vad det innebär. Det där med egen takt går ju nämligen bara åt ena hållet. Egen takt i din skola betyder att man till att börja med får mindre undervisning än i en vanlig skola. Sen kan man, om man tar ordentligt med eget initiativ, få mer undervisning, så att det nästan kommer upp i den garanterade undervisningstiden. Mer tid än den lagstadgade undervisningstiden är däremot inget jag någonsin erfarit.

Det här är anledningen, den enda anledningen, till att du kan tjäna pengar på din skola. Har dina lärare färre lektioner per elev kan de ju istället ha fler elever. Det är därför Kunskapsskolan ligger i bottenskiktet vad gäller lärartäthet. Det är även därför ni svänger er med meningslösa formuleringar som ”egen takt”, ”egen tid”, ”elevtid”, ”frihet i tid och rum” och annat trams. Allt syftar det till att frigöra lärarresurser. All eventuell pedagogisk effekt, varesig bra eller dålig, är helt underordnad. Det här vet ju jag och alla andra som jobbat i Kunskapsskolan.

Du skriver en hel del om det internationella intresse för din skola du erfar. Jag tycker det låter väldigt konstigt i ljuset av utländsk medias rapportering av Svenska skolans ras i OECD-jämförelse. Är det verkligen er pedagogiska modell som ”väckt beundran och respekt i världen”? Eller är det den ekonomiska?

Slutligen Peje, du undrar vad som ska hända 160 000 elever i 900 skolor om aktiebolag förbjuds verka i skolsektorn. Jag undrar vad som händer om vi fortsatt tillåter skolor att ge dem en undermålig utbildning.
Hur som helst håller jag till fullo med dig i din slutkläm – För alla med barn och barnbarn i svenska skolor finns det anledning att ta sig en extra funderare inför höstens val.

Med vänlig hälsning,
Oskar Jerrstedt
f.d lärare på Kunskapsgymnasiet

6 reaktioner på ”Öppet brev till Peje Emilsson, grundare och majoritetsägare av Kunskapsskolan

  1. Ubart! Desperathögern kraftskramlar med självaste Peje vid megafonen. Bra svar och tydligt synliggörande vad frågan handlar om och hur viktigt det är att vi blir av med detta. För våra barns skull!

  2. Hej Oskar!
    Jag gillade ditt inlägg! Det tar upp konkreta orsaker till situationen idag vilket behövs! Jag har själv just lagt in reflektioner om orsaker där jag går ännu längre tillbaks i tiden! Den finns nu på min blogg!

  3. Det fria skolvalet är en chimär!
    Ett exempel: Mitt sexåriga barnbarn kommer inte in på någon av de två närmaste kommunala skolorna, som föräldrarna valt. Hon får en plats på en kommunal skola, dit hon skulle behöva gå en halvmil om dagen. Detta då ett småsyskon går på en förskola (nära föräldrarnas förstaval) och hon behöver följa med vid lämning och hämtning av syskonet.
    Hon kan få plats i en friskola, driven av ett risk-
    kapitalbolag, med erkänt färre pedagoger.
    Dessutom finansierad med våra skattepengar och gör stora vinster med minimal beskattning.
    Besviken farmor

  4. Kunde inte hålla med mer. Själv började jag Kunskapsgymnasiet när jag hoppat av en kommunal skola i 1an på gymnasiet. Gick där inte ens i två veckor innan studievägledaren och min klassföreståndare sa att dem inte vart medvetna om min problematik (social fobi/depression) och dem sa till mig och mina föräldrar att det vore bättre för mig om jag gick tillbaks till den andra skolan för att de själva inte hade tillräckliga resurser för att kunna hantera mig. Så då fick jag gå tillbaks till min gamla skola som var tvungna att ta emot mig. Vilket jag är extremt tacksam över idag. Önskar dock att jag hade orkat anmäla Kunskapsgymnasiet, men tyvärr var inte det vid tillfället ett alternativ då vi var mer fokuserade på att jag skulle bli frisk.
    Blir så arg när jag hör att hävdar att vinstuttaget inte påverkar deras verksamhet. Är ju så uppenbart inte ens lite sant.

  5. jag har ochså varit lärrare i knuskapsskolan – i svennska och mattematik. De var rolit. Jag hopas att få koma tebacka när ja har fåt min lärarexamen – för då har di lovvat maj högre lön.
    Kansje kan ja få undervissa i natturvettenskapiga emnen osså.

    Har osså funderat på at ble spesialärare i svensska för ungarr med probblem i svennska språket. Mann får ju litte bettre betalt då.

    Min egen skoltid var kass – ja lärde maj inte mycke – men de va lät att koma in på lärahögskolan – å ala som komm in komm ut. De tyker jag e bra och visar på kommpetens hos soväll studdenter som lärarre på höggskoan.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>