Jag förstår lärarbristen…

Det nya året rivstartade vad gäller skoldebatten. Ett riktigt tungt inlägg levererade medlemmarna i Kungliga vetenskapsakademien arbetsgrupp Framtidens skola på DN Debatt igår (5/1). Det är inte särskilt långsökt att anta att den rådande lärarsituationen i NO-ämnen och matematik är en bidragande orsak till de svaga resultaten för dessa ämnen i internationella jämförelser.

Beklämmande nog är det nog till och med värre än vad de siffror som presenteras berättar. Förutom att det är ett oroväckande litet antal som söker och sen genomför lärarutbildningen, så är det ett antal av dessa lärarutbildade som sen inte stannar i skolan. Jag är själv ett exempel på det. Det är inte kul när arbetssituationen ändras så att du till slut har dubbelt så många elever som ska du ska undervisa på hälften så många lektioner. När du där till får 10 000 kr mer i månaden på ett likvärdigt jobb utanför skolans värld så bleknar lärarkallet ännu mer.

Förutom att vi måste förbättra situationen för att kunna locka studenter att välja läraryrket, så tror jag att det finns lärare som med ändrade arbetsvillkor vill tillbaka till skolan.

DN Debatt: Katastrofal brist på lärare i NO-ämnen och matematik

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>