Trams, David Eberhard.

David Eberhard, psykiatriker och debattör, skriver på GP Debatt om att vikande resultat i skolan beror på att vi inte ställer tillräckliga krav på eleverna.

Jag blir så beklämd av inlägg av den här typen. Dels svepande trams om att man i skolan inte kan sätta gränser. Dels det stockkonservativa tankegodset om att barn behöver tuktas. Det är dags att lägga det bakom oss och adressera de verkliga orsakerna.

GP Debatt: Skolan tar stryk när barn tillåts vara gränslösa

Uppdaterat 4/1:

Då ett antal vänner påpekat att Eberhards artikel ju visst är relevant och att situationen i skolan visst har en hel del övrigt att önska, så känner jag att jag behöver utveckla min kommentar ovan.

Jag är den förste att skriva under på att det finns problem med ordning och reda och att man som lärare kan träffa elever som beter sig som snorungar och som helt enkelt borde lära sig veta hut. Det jag vänder mig emot är problembeskrivningen. Eller snarare avsaknaden av en sådan. Problemet är inte föräldrar som lägger sig i eller lärare som inte kan sätta gränser eller elever som lever rövare, det är endast symtomen. Att tycka att man borde ställa högre krav på eleverna, för att komma till rätta med problemen i skolan, är som att ställa cykeln ute under vintern och säga åt den att ge fan i att rosta.

Jag vill påstå att det aldrig ställts så höga krav på grundskole- och gymnasieelever som det görs idag. Vi kräver att de ska ta eget ansvar och göra aktiva val oavbrutet. Barn och ungdomar har aldrig tidigare varit tvungna att förhålla sig till så mycket som de är idag, både i och utanför skolan. Våra ungdomar är resultatet. Vill vi ändra på resultatet måste vi förändra förutsättningarna.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>